BLOTEVOETENWANDELINGEN

 

Categorieën

2016-01-22

Lopen op blote voeten in de winter? Dat KAN!

Je kan prima op je blote voeten lopen in de winter. Wel is het van belang dat je voorbereid aan de wandeling begint bij lage temperaturen. Koude voeten kunnen bij weinig koude ervaringen het systeem wel eens ontregelen. Daarom is het aan te raden om een aantal tips in acht te nemen en langzaam op te bouwen.

blotevoeten winter.jpg

Tijdsregels volgens grondtemperatuur

Tot 4 graden grondtemperatuur is het voor de meesten onder ons wel mogelijk om een half uur of langer blootsvoets te wandelen. Vanaf 4 graden grondtemperatuur raden we aan om als onervaren winterloper niet langer dan 20 minuten op je blote voeten te lopen. Bij elke graad meer kan je makkelijk 5 minuten langer lopen en bij elke graad minder dan weer 5 minuten minder lang. Vanaf 0 graden en daaronder maximaal 5 minuten blootsvoets lopen. 
Dit zijn gemiddelde begintijden. Iedereen is anders en je zal zelf goed moeten blijven voelen wat haalbaar is. Misschien kan je al meteen meer, maar het kan ook zijn dat de aangegeven tijdsregels toch al te veel voor jou zijn bij de eerste keer. In alle gevallen geldt: luister naar je lichaam en stop met lopen op blote voeten wanneer je nog weinig gevoel hebt in je voeten. Bij gevoelloze of branderige voeten, droog dan je voeten af en trek je sokken en schoenen aan. Niet flink gaan doen! Je kan ook met schoenen aan verder genieten van je wandeling. 
Wanneer je vaker blootsvoets gaat lopen bij lage temperaturen, zal je merken dat je voeten de kou steeds beter zullen kunnen verwerken. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en de interne kachel zal steeds sneller en beter in actie komen. Je zal het blootsvoets lopen hierdoor langer kunnen volhouden. 
Ook in de sneeuw en op ijs kan je rustig lopen met in achtneming van de tijdsregels voor beginnende blotevoetenlopers in de winter. Let op: vermijd plaatsen waar gestrooid is. Dit kan een erg branderig gevoel geven. Mocht je toch verrast worden door het strooizout, spoel dan zo snel mogelijk je voeten met lauw water.

Hoe kan je de voeten beschermen tegen de kou?

Naast de tijdsregels vind je hier nog een aantal tips op een rij om veilig en voorbereid de winter blotevoetenwandeling te starten (vooral wanneer de grondtemperatuur onder de 4 graden komt):

- sokken en schoenen meenemen (liefst minimalistische schoenen omdat deze nog veel beweging toelaten en de voeten dus sneller warm worden). Neem ook een klein handdoekje mee om voeten droog te maken voor je de schoenen aantrekt.

- eventueel enkels warm houden door beenwarmers of afgeknipte sokken te dragen. Enkels worden snel koud en kunnen effect hebben op de interne warmte van de voeten. 

- voeten en teenplooien insmeren met kokosvet of vaseline. Het vet zorgt ervoor dat de huid soepel blijft (kou kan de huid uitdrogen) en de kou minder snel doordringt. Ook na de wandeling nog een aantal dagen je voeten blijven insmeren.

- was na het wandelen je voeten niet met te warm water. Lauw water is beter. Ook voor een heerlijk voetenbadje geldt dat je niet te warm water moet nemen. Het gaat je voeten alleen maar meer uitdrogen.

Wat als je over je grens gaat?

Wat gebeurt er als je niet naar je lichaam luistert en over je grenzen gaat? Met deze antwoorden willen we je niet afschrikken, maar juist laten inzien dat het belangrijk is om goed voorbereid op pad te gaan en zeker goed te blijven luisteren naar jouw lichaam (en niet naar dat van een ander).

- je hebt kans dat er door uitdroging kloven in je huid ontstaan die ook nog eens kunnen openscheuren. Dat kan best pijnlijk zijn. Dit gebeurt vooral in de huidplooien. Daarom is het heel verstandig om de voet vooral bij de huidplooien onder je tenen goed in te smeren met kokosvet of vaseline.

- Als je je licht in je hoofd begint te voelen, ben je te lang door blijven lopen dan goed voor je is. Veeg meteen je voeten droog en stap in je schoenen.

- Als je ECHT te ver bent gegaan, kan er koudvuur ontstaan. Dit kan blijvend letsel en verminkingen veroorzaken aan de voeten. 

Dus… lopen op blote voeten in de winter?? Het KAN!!

Admin - 13:17:28 @ Tips | 3 opmerkingen

  1. Wonieka

    2016-01-22

    Dit is mijn tweede winter blootsvoets. Vorige winter was echt lastig. Voorheen had ik altijd last van koude voeten. Met zooltjes, beenwarmers ed. redde ik het net. Gelukkig was het een zachte winter.

    Dit jaar is het veel gemakkelijker. En doordat het hier in het noorden vrij lang aan houdt hebben mijn voeten veel ervaring op kunnen doen. Soms doe ik zooltjes onder of 5 fingers aan, maar ik heb ook een paar keer lang in de natuur kunnen lopen en voor het eerst ervaren dat mijn voeten op een gegeven moment warmer werden. Echt gaaf!
    Gisteravond kon ik met -3,4 graden een klein blokje om doen met de hond op bestrating die ik voorheen al gauw pijnlijk vond, zeker bij kou.
    Fijn om te merken hoe het lichaam begint te wennen.

    Ik heb hier mijn ervaringen beschreven: https://freeformlifestyle.wordpress.com/category/blootvoets-avontuur-barefoot-adventure/

  2. Ludka

    2016-01-23

    Wat leuk Wonieka! Let op als het moet vriezen, dat de straten snel bestrooid worden en dat is echt niet fijn voor de voeten. Je voeten gaan echt branden. Dan moet je heel snel de voeten met een doekje schoonmaken, schoenen aan en ergens je voeten heel snel gaan afspoelen, het liefst met lauw water.

    Geniet van het blootsvoets lopen.

    Groetjes,
    Ludka

  3. Leon

    2016-09-04

    Mijn record buiten lopen met temp -10 is 10 minuten
    ( in de vroegste ochtend is de grond het koudste )

    volgende keer probeer ik 15 of 20 min

    tip: neem altijd schoenen mee, als geen gevoel meer hebt meteen schoenen aan.
    ( niet over je grens gaan )

    https://youtu.be/iOAj6FPz-iE

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments